سیمای فرزانگان گلپایگان (17) « سعید نخعی گلپایگانی »
( قسمت اول )
زندگی نامه عالم فرزانه آیة الله حاج سیدابوطالب محمودی گلپایگانی(رحمة الله علیه)
مقدمه
نام ویاد عالمان ربانی وهدایت گران بشر از«جهل» و«ظلم» و«کفر» خدمتی به فرهنگ ودانش بشروتکریم وارج نهادن به مقام پاسداران مکتب وحی ومدافعان از حریم ولایت ، تمجید از روش ومنش پیامبران واولیای دین است.درمکتب اسلام علم وعالم احترامی ویژه دارد ، زیرا در آن مکتب ازعالمان ،که رهنمایان وهادیان اندیشه بشرهستند بهترین تمجیدها وتکریم ها شده است که این امربدون حکمت نیست ، چون منشاء بیشترگرفتاری های بشر ریشه درجهل ، کفروبی دینی وظلم دارد که انسان بدون رهایی از آن ها به سعادت نمی رسد ، انسان برای رسیدن به سعادت وکمال به دو ویژگی اساسی یعنی ایمان وعلم نیازمند است واین دوهمان چیزی هستند که درعالمان دینی متبلوراست . علماء ودانشوران دینی هم چون خورشید فروزانی هستند که می درخشند ومردم از روشنایی آن ها بهره می برند.
خِطّه عالم پرور گلپایگان همیشه تاریخ زادگاه و محل رشد عالمان دینی و فرهنگ دوستان بوده است. مرحوم آیة الله محمودی که عالمی فاضل وآگاه ، انسانی درد آشنا ، خظیبی توانا وسخنوری زبردست ومردمی بود یکی از عالمان همین سامان به شمار می رفت که درمدت زندگی خود خدمات ارزنده ای را به جامعه ارائه داده است.
1 ) تولد وتحصیلات
سید ابوطالب محمودی فرزند سید حسین درسال1305هجری شمسی درگوگد گلپایگان درخانواده ای با تقوا ودانش دوست دیده به جهان گشود ، پدربزرگوارش که ازسلسه سادات موسوی به شمار می رفت وبه امرکشاورزی اشتغال داشت با مشاهده استعداد درخشان فرزندش او را درشش سالگی راهی مدرسه علمیه آیة الله حاج میرزا هدایة الله وحید گلپایگانی نمود که درگوگد تأسیس شده بود ، دروس مکتبی اعم ازخواندن ونوشتن وقرآن را نزد حاج شیخ ابو الفضل اسعدی و کتاب جامع المقدمات ، سیوطی ،مغنی وحاشیه ملاعبد الله را نزد حاج میرزا محمدهادی شریف زاده آموخت واصول فقه ودو جلد شرح لمعه که یک دوره فقه کامل است را نزد آیة الله وحید وآیة الله سید محمد حایری فراگرفت
2) هجرت به قم
درسیزده سالگی برای ادامه تحصیل به قم مشرف شد وازمحضر اساتیدی همچون حضرات آیات عظام : بروجردی ، امام خمینی ، گلپایگانی ، سید احمد خوانساری ، مرعشی نجفی ، شیخ عبد الحسین فقیهی گیلانی ودیگربزرگان بهره مند گردید ومبانی فقهی واصولی خویش را استوارساخت ، واز آنجایی که از هوش وذکاوت فراوانی برخوردار بود همواره مورد توجه اساتید خود قرارگرفت ودرهمان زمان از امام خمینی ، آیة الله گلپایگانی ، آیة الله سید احمد خوانساری اجازه نامه درامورحسبیه وتصرف در وجوه شرعی دریافت کرد.
اجازه نامه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه
زمان: 4اسفند 1361 / 9 جمادی الاول 1403
مکان: تهران، جماران
موضوع: اجازه در امور حسبیه و شرعیه
مخاطب: محمودی گلپایگانی، سیدابوطالب
به نقل ازسایت امام خمینی(ره)
« بسم الله الرحمن الرحیم »
الحمد لله رب العالمین والصلوة والسلام علی محمد
وآله الطاهرین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین
وبعد ، جناب حجة الاسلام آقای حاج سید ابوطالب محمودی گلپایگانی – دامت افاضاته – از طرف اینجانب مجازند درتصدی امورحسبیه وشرعیه که منوط است به اذن ولی فقیه بامراعات احتیاط ، ونیز مجازند دراخذ سهمین مبارکین وصرف سهم سادات را در مصارف سادات وپرداخت به آنان وصرف نصف ازسهم مبارک امام علیه السلام را در مخارج خود وموارد مقرره وارسال نصف دیگر را نزد اینجانب جهت صرف دراِعلای کلمه طیِّبه اسلام ، واُوصیه اَیَّد ه ُالله تعالی بما اوصی به السلف الصالح من ملازمة التقوی والتجنب عن الهوی .
والسلام علیه وعلی اخواننا المؤمین ورحمة الله وبرکاته
9جمادی الاول 1403
روح الله الموسوی الخمینی
3 ) فعالیت های تبلیغی
الف ) مأموریت به شهرستان آباده شیراز
در سال 1343هجری شمسی به نمایندگی از طرف حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی (ره)عازم شهرستان آباده شیرازگردید وحدود شش سال درمسجد جامع آ ن شهربه فعالیتهای تبلیغی و وعظ وارشاد مردم وترویج اسلام مشغول گردید ، ازجمله فعالیت های این عالم وارسته در آن شهر مبا رزه با فرقه بهائیت وشخیه بود چون در آن زمان شهرستان آباده یکی از مراکز فعال این دوفرقه به شمار می رفت وآن ها دراین شهر فعالیت زیادی داشتند ،لذا ایشا ن دراین زمینه تلاش فراوانی داشتند تا این که مبارزه علیه این دو فرقه شدت گرفت تاجایی که دولت وقت او را ازانجام فعالیت درآنجا ممنوع کرد به نحوی که وقتی حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی وخظیب توانا مرحوم آقای فلسفی طی نامه ای به رئیس سازمان امنیت خواستار ابقای وی در آباده شدند ، تلاش آنان ثمربخش نشد تا سرانجام منجربه هجرت ایشان به قم گردید که تا سال 1350 درآنجا اقامت نمود.
ب ) هجرت به تهران
درسال 1350بامأموریتی ازطرف آیة الله العظمی گلپایگانی عازم تهران شد ودرمسجد زعیم واقع درمیدان منیریه به فعالیت های دینی وارشاد مردم پرداخت . یکی ازکارهای مهمی که مورد توجه واستقبال اهالی این منطقه قرارگرفت جلسات تفسیر قرآن بود که همه شب برقرار می شد وعامه مردم خصوصا اهل فضل ودانش از آن جلسه استفاده می کردند و بهره می بردند.
درسال های قبل از انقلاب مسجد ایشان یکی از کانون های مبارزه با دستگاه ستم شاهی بود وتا زمان پیروزی انقلاب شاهد سخنرانی ها وجلسات مختلف این عالم فرزانه بود. (ادامه دارد )
منابع : ر. ک : 1) دانشمندان گلپایگان ، ج ، 2 ،ص 13 . 2 ) سایت دانشنامه اسلام . 3 ) پایگاه اطلاع رسانی حوزه.